Zorunlu Arapça Hazırlık Birimi Hakkında
Arapça Hazırlık Programlarının Hedefleri
Arapça hazırlık programımızı başarıyla tamamlayan bir öğrencimizin aşağıdaki kazanımları elde etmesi hedeflenmektedir:
- Günlük hayatta kendisine ihtiyaç duyulan kelime ve dil kalıplarını kullanarak Arapça üzerinden iletişim kurabilmek ve “Arapça konuşabilir” vasfını kazanmak.
- Ders kitabında geçen bütün kelime ve dil kalıplarını anlamak ve bunları kullanabilir duruma gelmek.
- Ders kitabı dışındaki metinleri de (gerektiğinde) sözlük kullanarak rahat bir şekilde anlayabilmek.
- Arap arkadaşlarıyla Arapça yazışabilmek.
- Öğretilen kelimeleri ve dil kalıplarını kullanarak CEFR C1 seviyesinde bir kompozisyon yazabilmek.
- Arapça kelimeleri imla kurallarına göre yanlışsız yazabilmek.
- Bir dakikada 130 kelimelik bir metni akıcı ve hatasız bir şekilde okuyabilmek.
- Arapça klavye kullanarak bilgisayarda dakikada boşluksuz 200 karakter yazabilmek.
- Arapça harflerini Arapça bilen herkesin rahatlıkla okuyabileceği bir yazıyla yazabilmek.
- Avrupa Ortak Dil Çerçevesi (CEFR)’in C1 kazanımlarını elde etmek.
Zorunlu Arapça Hazırlık Sınıfı Programı
“Zorunlu Arapça Hazırlık Sınıfı” bir eğitim öğretim yılını kapsayan 6 kurdan ve toplam 900 saatten oluşmaktadır. Eğitim öğretim yılı başında öğrenciler yazılı ve sözlü seviye belirleme sınavlarına alınmakta ve bu sınavlar sonucunda öğrencinin kaçıncı kurdan başlayacağı belirlenmektedir. Ders içerisinde kullanılan iletişim dili Arapça’dır.
Tüm kurlar 5 haftalıktır ve haftada 30 saat üzerinden toplam 150’şer saatten oluşmaktadır. Her kurun kendine özel bir ders dağılımı vardır. Dersler, kur seviyesine göre gerekli olan dil beceri ve yetenekleri dikkate alınarak belirlenmiştir. Aşağıdaki tabloda her kurda hangi derslerin işlendiği belirtilmiştir:
1.Kur |
|||||||||
Ders Kitabı (Main Course) |
Dilbilgisi (Grammar) |
İmlâ (Yazım) (Dictation) |
Doğru Telaffuz (Pronunciation) |
Faaliyet (Activity) |
|||||
18 |
6 |
2 |
2 |
2 |
|||||
2.Kur |
|||||||||
Ders Kitabı (Main Course) |
Dilbilgisi (Grammar) |
İmlâ (Yazım) (Dictation) |
Doğru Telaffuz (Pronunciation) |
Faaliyet (Activity) |
|||||
18 |
6 |
2 |
2 |
2 |
|||||
3.Kur |
|||||||||
Ders Kitabı (Main Course) |
Dilbilgisi (Grammar) |
İmlâ (Yazım) (Dictation) |
Dinleme (Listening) |
Faaliyet (Activity) |
|||||
18 |
6 |
2 |
2 |
2 |
|||||
4.Kur |
|||||||||
Ders Kitabı (Main Course) |
Dilbilgisi (Grammar) |
İmlâ (Yazım) (Dictation) |
Dinleme (Listening) |
Yazılı Anlatım (Writing) |
Faaliyet (Activity) |
||||
16 |
6 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||||
5.Kur |
|||||||||
Ders Kitabı (Main Course) |
Dilbilgisi (Grammar) |
İmlâ (Yazım) (Dictation) |
Dinleme (Listening) |
Yazılı Anlatım (Writing) |
Faaliyet (Activity) |
||||
16 |
6 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||||
6.Kur | |||||||||
Ders Kitabı (Main Course) |
Dilbilgisi (Grammar) |
İmlâ (Yazım) (Dictation) |
Dinleme (Listening) |
Yazılı Anlatım (Writing) |
Faaliyet (Activity) |
||||
16 |
6 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Arapça Hazırlık Sınıfı Programının 6 Kurunu Başarı ile Tamamlayan Öğrencilerimizi Ürdün' e Gönderdik!
2011-2012 yılından bu yana, 6.Kuru başarıyla tamamlayan İlahiyat öğrencilerimiz ve Arapça Mütercim-Tercümanlık ile Arapça Öğretmenliği lisans programları öğrencilerimizin en başarılılarını yaz aylarında en az 8 hafta olmak üzere Ürdün’e gönderdik. Ürdün programımız öğrencilerimizin Arap ülkesi olan Ürdün’ün zengin kültürüne daha yakın bir yerden bakmalarına ve burada kullanılan lehçelere aşina olmalarına imkan sağlar. Ayrıca Ürdün programımız başkent Amman’da ve Ürdün’ün en meşhur turistik yerlerine düzenlenen gezilerle dil ortamına dalma yöntemiyle öğrencilerimizin dil öğrenimlerini pekiştirir. Bunun yanı sıra, anlaşmalı olduğumuz Ürdün üniversitelerinde en az 150 saatlik İslami ilimler eğitimi alan öğrencilerimiz, %30’u Arapça olan lisans programlarına geçişte önemli bir avantaj elde eder ve Arapça dersleri daha verimli takip etme becerisi kazanır. Bu program, öğrencilerimize yalnızca dil becerisi kazandırmakla kalmayıp, uluslararası bir perspektif ve kültürel zenginlik de sunar.
Kitap ve Diğer Öğretim Malzemeleri
Zorunlu Arapça Hazırlık Programında, öğrencilerimizin dil öğrenimlerini desteklemek için çok çeşitli kitap ve materyaller kullanılmaktadır. Bu materyaller, akıllı tahtaya taşınarak görsel ve işitsel veriler içeren multimedya araçlarıyla desteklenmektedir. Eğitim materyallerinin %40’ını oluşturan ve 8 kitaptan oluşan Silsiletü’l-Lisan serisinin yanı sıra, günlük hayatta kullanılan en önemli 718 kelimeyi örnek cümleleriyle öğreten Arapça-Türkçe-İngilizce bir sözlük niteliğinde hazırladığımız Tematik Sözlük de eğitim programımızın önemli bir parçasıdır.
Bu sözlük içeriğinin tamamını öğrencilerimize belirli bir plan doğrultusunda öğretiyoruz.
Ayrıca, öğrencilerimizin Arapça becerilerini bir Arap ülkesinde eğitim almış gibi geliştirmelerini sağlamak amacıyla kendilerine 30 adet film izletiyoruz. Bu filmlerde kullanılan toplam 3813 kelime ve dil kalıbı, listeler halinde hem matbu olarak hem de kelimelerin açıklandığı videolar şeklinde öğrencilerimize sunulmaktadır. Gösterim günü her film için öğrencilere 4 dakikalık online kelime sınavı yapılmaktadır. Bu yöntem, öğrencilerimizin kelime dağarcıklarını artırırken, dil yapılarına hakimiyetlerini güçlendirir.
Öğrencilerimizin konuşma yeteneğini geliştirmek amacıyla uyguladığımız “4/7 Projesi” kapsamında, öğrencilerimizden haftanın 4 günü 9:00-15:30 arası yalnızca Arapça konuşacaklarına dair bir söz alıyoruz. Bu süreçte, öğrencilerimiz günlük hayatlarındaki işlerini Arapça konuşarak yürütmeyi deneyimleyerek dil becerilerini pratikte pekiştirmektedir. Projeyi daha profesyonel ve etkili hale getirmek için öğrencilerimize, 4/7 Projesi’ni temsil eden özel yaka kartları da veriyoruz. Bu yaka kartları, öğrencilerin dil pratiği yapma motivasyonlarını da artırmaktadır.
Resmin Sesi Ödevi:
Haftalık bir ödev olan “Resmin Sesi” ödevinde, her hafta öğrencilere içerisinde bir resim bulunan Google Forms linki göndererek resimde gördüklerini en az 14 kelime kullanarak açıklamalarını istiyoruz. Bu ödev, öğrencilerin Arapça yorum yapabilme ve yazılı olarak kendilerini ifade etme becerilerini güçlendirmeyi amaçlamaktadır.
Proje 3 Ödevi:
3.Kurdan itibaren öğrencilere “Proje 3” ödevi kapsamında formlar dağıtıyoruz. Bu grup ödevi, öğrencilerin 3 veya 4 kişilik gruplara ayrılmalarını gerektirir. Öğrencilerden, bir kur içerisinde en az 20'şer dakikalık 15 Arapça film izleyip her videoyu özetlemeleri ve videolardan bir tanesini deşifre etmeleri istenir. Bu ödev, öğrencilerin Arapça dinleme becerilerini geliştirmelerine, video içeriğini anlama ve özetleme yeteneklerini artırmalarına yardımcı olmaktadır.
Sunumlar:
1. Kurdan itibaren öğrencilerimiz her kur, CEFR’e göre belirlenmiş olan belirli konularla ilgili olarak en az 3 adet sınıf içi sunum yapar. Bu sunumlar, öğrencilerin Arapça dilinde kendilerini ifade etmelerini, topluluk önünde konuşma becerilerini geliştirmelerini ve seçilen konular hakkında derinlemesine bilgi edinmelerini sağlamaktadır.
Ortak Program:
Sınıf içi sunumların yanı sıra, öğrencilerin kitlelere hitap edebilme yeteneklerini geliştirmek amacıyla her hafta bir öğrenci seçilir ve tüm hazırlık sınıfı öğrencilerinin önünde kendi belirlediği bir konu üzerine veya memleketini tanıtan bir sunum yapması istenir. Sunumun ardından, öğrenci ve diğer katılımcılar arasında bir söyleşi gerçekleştirilir. Bu etkinlik, öğrenciler arasında Arapça etkileşimi teşvik ederken, aynı zamanda onların özgüvenlerini artırır ve iletişim becerilerini güçlendirmektedir.
Kur ve Sınav Takvimi
Her kurun 5 haftalık ders programından sonraki haftada kur sonu sınavları yapılmaktadır. Bu sınavlar yazılı ve sözlü sınavlardan oluşmaktadır. Sınav haftasından sonra başarısız olan öğrencilerimiz için bu sınavların bütünlemeleri yapılmaktadır.
Başarı Durumu
Kur sonu başarı notu, haftalık sınav, ödev ve değerlendirmelerden alınan notlar ortalamasının %40’ı, kur sonu sözlü mülakat sınavı notunun %30’u ve kur sonu yazılı sınavı notunun %30’u toplanarak elde edilir. Kuru başarmış sayılmak için kur sonu başarı notunun yüz üzerinden en az 70 olması gerekir. Bu notu alamayan öğrenci bütünleme sınavına girer; bütünlemeye girmeyen veya girdiği halde başarısız olan öğrenci, aynı kur açılmış ise o kuru tekrar eder; açılmamışsa bir üst kura koşullu geçmiş kabul edilir ve kendisine eş zamanlı olarak 50 saati aşmayacak destek dersleri verilir. Devam zorunluluğu olan bu dersler, Arapça Hazırlık Birim Yöneticisinin yapacağı planlamaya göre Üniversitenin Arapça Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde (ARÖMER) veya Sürekli Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde (SÜREM) ya da Arapça Hazırlık Birimi bünyesinde gerçekleştirilebilir. İster kur tekrarı sonunda ister koşullu kabul edildiği üst kurda başarılı olamayan öğrenci kur sonu sınavlarına girme hakkını kaybeder. Ancak bahar döneminin başlamasından önce ve bahar döneminin sonunda açılan AYS-29’a girebilir. O öğretim yılının kalan süresi içinde derslere devam etmek isterse, kurallara uymak koşuluyla Arapça Hazırlık Birim Yöneticisinin uygun gördüğü dersliklerde bulunabilir.